Friday, May 27, 2011

salam perkenalan...(^_^)

Dengan nama Allah ku mulakan coretan rasa ini....:)

pertama kali dalam hidup aku, aku mula menaip utk blog aku sendiri...nak tau apa yg aku rasa sekarang...?heee....saaaangat berbunga2 tau....aku pun tak pasti kenapa...tapi, itulah hakikat...macam2 yg ada dalam kepala nii...semacam tak sabar utk muntahkan semua pada "kanvas" nan suci niii....hehehehehe....:D

ermmm....jadi, utk permulaan, elok ak cerita skit latar belakang aku kot...(tak pasti perlu ke tak...;p) atau, mgkin lebih kepada - SIAPA aku yg terkini...maksud aku, status...hehehehee...;p nama aku Noor Adila binti Mansor a.k.a deel...ejaan kena betul tau...bru betul aku...nama tu pon ada sejarah...tapi nanti2 laa aku cerita...:D yg aku nak creita ni lebih kurang macam rentetan peristiwa sebelum lahirnya blog ni...;p pertama yg perlu aku tekankan, aku graduan UIAM...lulusan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Pembuatan (B. of Engineering (Manufacturing) gitu kalau in english....;p)

peristiwa 1 (;p):

baru2 ni, 23Mei 2011 aku ada pergi 1 interview nii...kat subang nun...sebagai guru KAFA...cerita punya cerita (maleh nk cerita dari awal;p), pengurus KAFA (seorang ust) dan pengurus taska/tadika tu (seorang puan) saaangat terkejut sebab aku yg datang utk interview...kenapa terkejut...? sebab, aku graduan seperti yg aku cerita kat atas tadi....muka dorang dah mula berkerut2 dari mula2 dorang tengok resume aku lagi...dalam hati aku - aku dah agak dah...;p - soalan dorang - awak amik Manufacturing...?kenapa n camne boleh tergerak nak apply guru KAFA...? cuba awak cerita skit pasal latar belakang awak...aku - erkkk....ermmm....secara jujurnya, saya masa belajar lagi, buat 2kerja dalam 1masa...belajar dan PEPIAS...aku pun cerita laa....rilek je tanpa ketaq...keh3....;p tiba2, ust tu cakap camni - saya tak jamin tau awak dapat kerja ni...tapi, andai kata awak tak dapat pun, saya nak awak kekalkan attitude awak nii...saya suka cara awak...lagi2 bila awak cerita awak attach dengan PKPIM dan ABIM...kalau awak cakap awak attach dengan GAMIS tadi, laen plak fikrah awak...saya faham jiwa jemaah dan dakwah awak...(aku: errrrr.....berat niiii....huk3....) ust tu tambah lagi - andai kata awak dapat kerja kat sini, awak boleh bukak cawangan baru kat sini...? (huissssyyyy...!!! PEPIAS di Subang...?wowww...!!!) lepas kena soalan ust tu, sampai ke laa ni (26 Mei 2011) aku asyik berfikir borak2 interview kitorang....sampaikan aku jadi - tidur tak lena, makan tak kenyang, mandi tak basah ok....hebat betul penangan first interview...!!!

pengajaran yg aku dapat - itu baru pandangan manusia...belum pandangan Allah lagi...oleh itu, fikir2 itu menyebabkan aku perlu buat sesuatu utk terus istiqamah dalam jemaah kerana Allah dan kerana tugas2 aku yang tak pernah selesai...!! jadi, alasan utama kerana apa aku maen apply je guru KAFA tu sebab aku ingin hidup cemerlang dengan memberi dan hidup dalam penuh keberkatan...di samping berniat utk mendidik, niat paling utama ialah pembentukan diri secara berterusan....hmmmm....(bahu rasa sangt berat....)

peristiwa 2:

rentetan daripada sesi interview tu, aku jadi macam mayat hidup...aku tak pasti kenapa...tak pandai wat keputusan, layu n longlai je....mungkin sebab aku tertunggu2 kot...walaupun aku sedar aku memang tak patut cmtu pon...lebih2 lagi, aku dah pasang niat p interview dengan zero expectation...:) jadi, tengah malam tadi, Allah gerakkan hati dan berikan kekuatan hati utk aku membaca...aku baca blog purplemorningday, syahidahadnan dan pmram...akhirnya, aku tergerak utk lahirkan blog ni...sebab pe...?sebab, aku cabar diri sendiri utk lebih berdisiplin...terutama dalam membaca dan mengekalkan semangat dalam diri...bukankah dengan membaca itu akan melahirkan zikir dan fikir...? :) ~~semoga Allah pelihara hati ini daripada bisikan syaitan laknatullah....lagi2, bila Malaikat Jibril bawakan wahyu yg pertama kepada Rasulullah berbunyi
iqra'...berkali2 Jibril menyuruh Rasulullah membaca...bermaksud, arahan membaca itu adalah arahan yg berterusan, sehingga ke liang lahad...!!

peristiwa 3:

ringkas...bila aku telah men
downkan diri sendiri akibat tak dipeduli....ala2 kurang kasih sayang gitu...tak patut sungguh...!!! shame on you, Noor Adila...!!! isy3....lebih baik aku buat sesuatu yg berfaedah - membaca dan menulis - sekurang2nya bergerak jugak otak aku ni....keh3....;p selamat tinggal down dan sedih...!! lalalalalala.... :D terima kasih Ya Allah kerna tak pernah meninggalkan diriku.... :")

hah...jadi, dengan 3sebab di atas laa maka lahirnya blog ini...hehehehe....doakan istiqamah ye...insyaAllah, banyak lagi yg boleh kita share...semoga segala ilham dan fikir dipandu dek Allah...semoga dengan sedikit ilmu yg ada ni akan lebih menyuburkan sifat tawadhu' dalam diri...amiin....

menulis bukan sekadar menulis....wallahua'lam...(^_^)

3 comments:

  1. dieyl.
    itu cara aku eja nama ko sejak sekolah dulu hehe. selamat datang ke dunia blogging, di mana aku sendiri baru sebulan je mula haha. tapi melihat blog aku sebagai salah satu reference kau tuk menulis, buat aku terharu. sangat lah sedikit pengisian yang ada dalam kasut biru. moga kita sama2 dapat memberi dan berkongsi. ya, menulis, bukan sekadar menulis..insyaAllah :)

    ReplyDelete
  2. syidaaa..!! (^_^) hehehe...cmne ko bolh trace blog ak ni ea...?;p

    ak saaangt2 hargai ejaan nama yg unik tu...i dont mind...nmpak spesel skit kan...keh3...;p cuma, ko redha x ak eja nama ko macam bese je...?hehehe...

    cakap pasal terharu...yes...sangt banyak sesi terharu yg ak perasan sekarang...jadi, doa2 laa agar hati2 kita tergolong dalam hati yg lembut n mudah terima teguran n sentiasa mendapat hidayah Allah...hati2 yg hidup kata bijak pandai...:D

    jadi,ayuh kita berusaha istiqamah dalam medan dakwah kontemporari nii...utk diri sendiri,sekeliling n generasi akan datng, insyaAllah...:D

    last but not least, dari hati akan jatuh ke hati...(^_^)Y

    ReplyDelete
  3. salam..hai cik deel..aku pun terharu ko meletakkan highlight pada blog aku yang dah bersarang itu. hehe.

    Tiba-tiba terasa ingin meng-update blog! haha

    "Menulis bukan sekadar menulis"..haha. macam kenal..hehe

    ReplyDelete